Råd och fakta

Lästid ca 4 min

Hjälp mot fobi

Fobi kan ha stor inverkan på livet. Lyckligtvis är det ofta lättare än man tror att få hjälp mot fobi.

Fobi kan ha stor inverkan på livet. Lyckligtvis är många fobier tvärtemot vad man kan tro, ofta relativt lätta att bli av med.

Människor med fobi lever ofta med mer rädsla än andra. Här får du några tips på hur du kan få hjälp mot fobi.

För att hantera rädslan brukar personer som lider av fobi arrangera sitt liv så att situationer med risk att fobin aktiveras pareras eller helt undviks.

Detta leder ofta till ett behov av att ha kontroll på omgivningen och det kan bli påfrestande inte bara för den som lider av fobin utan även för andra personer i omgivningen. Det finns därför ett mycket stort värde i att söka hjälp för sin fobi.

Lyckligtvis finns väl beprövade metoder för att få hjälp mot fobi och gärna med hjälp av en psykolog eller psykoterapeut. Första steget är dock alltid att ta sin fobi på allvar. Många generas av att ha fobi och har en ovilja att erkänna det ens för sig själva. Men det finns verkligen ingen anledning att tycka att en fobi är något trivialt.

Vill du vet mer om vad fobi är, se Förstå fobier.

Vilken hjälp mot fobi kan du få?

Har du en fobi som påverkar dig kraftigt kan din husläkare hänvisa dig till en psykolog inom primärvården. Personer med vanliga psykiska problem kan få behandling på, eller via sin vårdcentral. Är problemen av mer allvarlig karaktär hänvisas man till den psykiatriska öppenvården.

Är du en så kallad specifik fobi som inte påverkar din vardag, eller om du vill undvika att gå till husläkaren, kan du själv försöka bota den eller hitta andra sätt, som till exempel någon av behandlingarna nedan.

Kontakt och tidsbokning

Ring 08-684 41 444 Boka direkt Öppna ett kontaktformulär

Att bli av med en fobi

De flesta fobier botas med hjälp i så kallad beteendeterapi. I små hanterbara steg får du under kontrollerade förhållanden möta det du är rädd för, för att minska din ångest. Det kallas för exponering och är ett effektivt sätt att få hjälp mot fobi.

För personer där fobin skapar så stark ångest att de inte är redo för beteendeterapi, kan klinisk hypnos vara ett första steg. Annars är  kognitiv beteendeterapi (KBT) den vanligaste och mest effektiva behandlingen.

KBT innebär att öka medveten och förståelsen om sina problem och träna sätt att ändra negativa tankar och beteenden. Vanligtvis får klienten uppgifter att utföra mellan sessionerna. Ett exempel kan vara att under veckan vara uppmärksam på vissa tankar och känslor, och ange dessa i en tankedagbok.

Själva arbetet med att behandla fobin, sker ofta både under och mellan terapisessionerna.

Att bota en komplex fobi

Är det en komplex fobi du har, som Social fobi eller Agorafobi, brukar det ha stor betydelse att se över livsstilen för att försäkra sig om att den inte utvecklats på ett sätt som förvärrar ångesten. Ofta förekommande känslor av oro och ångest, gör det paradoxalt nog lätt att äta och dricka mer av sådant som förvärrar ångesten, som till exempel kaffe och alkohol. Även sömn och sovrutiner är en viktig livsstilsfaktor att förändra så att den blir så bra som möjligt, liksom att se till att man får regelbunden motion.

Motion förbrukar adrenalinet som annars får hjärtat att slå snabbare vilket kan förstärka ångsten. Bättre kondition ger lägre adrenalinnivåer, en lugnare hjärtrytm och mindre ångest. Här kan du få tips om fysisk aktivitet på recept.

En komplex fobi ska tas itu med så snart som möjligt. Ju längre du går med en sådan fobi, desto mer förankrad blir den. KBT rekommenderas, men det fungerar inte för alla, och bör som sagt användas i kombination med andra förändringar och eller behandlingar.

Medicinering av fobi

Medicinering av fobi bör bara ske i sällsynta undantag eftersom samtalsterapi och andra tekniker fungerar så bra. Inte förrän självhjälpstekniker och livsstilsförändringar visat sig ineffektiva bör medicinering komma ifråga, och då som ett stöd i fortsatt samtalsterapi och stöd i livsstilsförändringar.

De tre huvudsakliga typer av läkemedel används för att behandla ångest, bland annat fobier. Det är antidepressiva, lugnande medel och betablockerare.

Självhjälpsgrupper

Självhjälpsgrupper är ett bra sätt att få kontakt med människor som har liknande problem. Där kan du få hjälp att förstå vad det är du går igenom och medlemmarna hjälper varandra med förslag på hur man kan få hjälp mot fobi, hur den kan hanteras och bearbetas.

Det är ofta mycket värdefullt att ha andra människor i liknande situation med sig på vägen. Bara att veta att det finns andra där ute som upplever samma sak är lugnande i sig.

Hur många böcker du än läser, får du inte den erfarenhet av att leva med en fobi som du får genom att tala med en verklig person. Länkar till självhjälpsgrupper finns här.

Faktagranskat den 16 sept 2016, av Ylva Kurtén, Leg. Psykolog.