Råd och fakta

Ekonomisk stress: När pengarna inte räcker till kan det leda till en nästan existentiell ångest.

Ekonomisk stress: När pengarna inte räcker. Kampen att få inkomster och utgifter att gå ihop månad efter månad leder för många till kraftig ångest.

Lästid ca 6 min

När pengarna inte räcker: Ekonomisk stress och oro över pengar och skulder.

Ekonomisk stress kan bli nästan existentiell eftersom problemen är obönhörliga: bostad, telefon, mat och så vidare måste ju betalas. Räcker inte pengarna kan ångesten bli mycket stark.

Här får du tips på hur du slappnar av kring din ekonomi.

Med få undantag känner alla en viss latent oro för att pengarna inte ska räcka. De flesta klarar att hantera den oron. De har skaffat sig en fast anställning, försäkringar och har kanske lite pengar undanlagda.

Hamnar du i en ekonomisk kris, eller inte kan försörja dig av någon anledning, kan din latenta oro för pengar aktiveras och bli väldigt stark. Känslor av skam och utanförskap är vanliga liksom nedstämdhet och depression.

Därför är det särskilt viktigt att du tar hand som din mentala stabilitet under en ekonomisk svacka och aktivt anpassar din livsstil så att du inte tappar kraft. Det kommer hjälpa dig att snabbare komma ur din svacka.

Ekonomisk stress och oro kan påverka din psykiska hälsa

Att förlora jobbet påverkar, förutom ekonomin, helt naturligt även din självkänsla. Även hot om uppsägning, omplacering, varsel eller en upphandling som kan leda till övertalighet, kan leda till oro eller ångest.

Oavsett hur du hamnat i din situation, om du blivit uppsagd, eller om kämpar mot ett växande skuldberg så är det helt normalt om du känner dig nedstämd eller har ångest.

Det är viktigt att vara medveten om att det är normalt att känna oro eller ångest i en situation som påverkar tryggheten i vardagen.

Även om du känner dig kraftlös med negativa hopplösa tankar om din framtid, betyder det alltså inte att det är något fel på dig. Tvärtom fungerar du helt normalt. Det betyder dock inte att du bör låta de känslorna ta över.

Arbeta aktivt för att känna dig mer positiv

Att aktivt arbeta för att stärka sig själv mentalt har stor betydelse för hur bra du mår och hur snabbt du kommer ur din situation.

Generellt kan tipsen nedan sammanfattas så här: Möt dina rädslor genom att ta tag i problemen, var aktiv på alla plan och undvik alla dina impulser att fly problemen.

Möt dina rädslor

Att möta rädslor innebär att du inte skjuter upp det obehagliga, svåra, eller det som känns hopplöst eller omöjligt. Är du skuldsatt – be om råd för hur du kan omfördela skulder och hur skulder och räkningar bör prioriteras. Många som hamnar i ekonomisk kris känner skam och isolerar sig från sina vänner. Andra tappar självförtroendet i sådant som inte alls verkar ha med de ekonomiska problemen att göra, som att köra bil eller att resa.

Är detta något som händer dig är lösningen nästan alltid att möta rädslan genom att kontakta dina vänner och fortsätta göra det du brukar göra – även om det känns skakigt.

Fortsätt vara aktiv

Att vara aktiv betyder att du inte drar dig tillbaka eller väntar på bättre tider. Håll kontakt med dina vänner, uppdatera ditt CV, sök jobb.

Fortsätt betala de räkningar du kan i en medveten ordningsföljd och kontakta de fordringsägare du inte kan betala.

Är du utan jobb och har mer tid, passa på att hålla i gång kroppen genom att motionera, promenera och röra på dig mer. Det kommer förbättra ditt humör och få dig att må bättre.

Stanna

Du känner igen en impuls att fly på att vinsten är kortsiktig och att du får betala priset dagen efter. Alkohol är ett typexempel. För många blir flaskan en vän i svåra situationer. Om du redan noterat att du dricker ett glas eller två extra för att göra det lättare att stå ut när du är ensam, eller dölja dina känslor när andra är närvarande, så påminn dig om att spara de pengarna.

Alkoholen skapar inget annat än nya problem, den ökar din stress, försämrar humör och omdöme och gör dig generellt sett mindre omtyckt och du kommer uppfattas som mindre pålitlig än annars. Läs våra tips om hur du drar ner på alkoholen. Vet du med dig att du har problem att hålla dig ifrån alkoholen är nu det bästa tillfället att be om hjälp. Ta kontakt med oss, börja i ett tolvstegsprogram eller ring alkohollinjen eller någon annan hjälplinje.

Det finns många kortsiktiga sätt att fly. Håll dig nykter på alla de sätten, alkohol är bara ett. Var observant på dig själv.

Rutiner är viktigare än du tror för att hantera ekonomisk stress

Rutinerna är det som håller dig på banan under en svacka. Har du inget arbete att gå till på morgonen, är det lätt att glida in i en ny dygnsrytm bara genom att vara på nätet till sent på kvällen och sedan ligga kvar i sängen på morgonen. Det tar ett par dagar och du märker det knappt. Men en sådan ny vana kan vara förödande.

Det låter kanske präktigt, men du kan se det som om att du befinner dig i ett nödläge. Håll dig till dina vanliga rutiner. God och regelbunden sömn är särskilt viktig för ditt mentala välbefinnande.

Tappar du rutinerna, är det lätt att de påverkar också dina matvanor. I värsta fall hoppar du över frukosten och slutar äta lagad mat och lever istället på snacks och godis. Du förlorar både i energi och självrespekt.

Kontakt och tidsbokning

08-684 41 444 Boka direkt Kontaktformulär

När är din ekonomiska kris över?

Ekonomisk stress: Det är viktigt att veta när man ska sluta oroa sig för pengar.

Det är viktigt att veta när man ska sluta oroa sig för sina pengar.

De flesta klarar att på egen hand ta sig igenom perioder av ekonomisk stress och oro. Det brukar ta några dagar eller veckor innan styrkan att tackla utmaningarna att omorientera livet återkommer och man har kraft nog att göra något åt saken

För en mindre grupp ger oron inte vika lika lätt. Känslolivet fortsätter påverka så att det blir svårt att möta de nödvändiga utmaningarna.

Skulle du efter ett antal veckor fortfarande ha oro eller ångest som är så stark att den hindrar dig från att ta dig igenom din svacka, fundera på om du inte skulle bli hjälpt av att gå i psykoterapi.

I vissa fall kan du få hjälp av din arbetsgivare (eller före detta arbetsgivare), fackförbund, försäkringar och så vidare, med ekonomiskt stöd.

Sök omedelbart hjälp om du känner att du verkligen inte står ut eller har tankar på att livet inte längre känns värt att leva. Sådana tankar är starka signaler på att du snabbt behöver hjälp av en psykolog eller psykoterapeut.

Praktiska lösningar för ekonomiska bekymmer

Att hålla budget

Tips om hur du håller budget finns på många ställen. Dagstidningarna kan vara ett bra ställe att leta på. Du kan börja här med Svenska Dagbladets 8 tips för att trygga din hushållskassa. Googla dig vidare eller gå till biblioteket. Kom bara ihåg att följa tipsen så att förändringarna blir verklighet.

Ett förslag kan vara att göra en checklista med en tydlig uppgift per dag:
Dag 1, försäkringar
Dag 2, banker och lån
Dag 3, inventering av fasta utgifter, och så vidare.
Dag 4, lägg ut det du kan på Blocket och Tradera.
Dag 5, osv..

Skuldsanering och hur man prioriterar sin skulder

Kronofogden. Här finns all information du behöver om skuldsanering, vem som har rätt till den och så vidare.

Hallå Konsument är en ideell organisation med bra information om hur man bäst hanterar sina skulder.

Konsumenternas är en ideell organisation med en hel sektion om lån på sin hemsida som de kallar lånelabbet.


Faktagranskat den 30 sept 2016, av Kristina Pettersson, Leg Psykoterapeut.