Råd och fakta

Lästid ca 3 min

Relationer – Varför?

Sociala relationer är familj, släkt, vänner, grannar, kollegor men också ytliga som de vi dagligen ser i affären osv

Sociala relationer är familj, släkt, vänner, grannar, kollegor men också ytliga som de vi dagligen ser i affären osv

Ska vi må bra behöver vi pålitliga och trygga relationer. Familj, vänner och de större sammanhangen vi rör oss i, har stor betydelse får vår psykiska hälsa. Hur du själv fungerar i ditt sociala nätverk är avgörande.

I den har artikeln nämner vi grunderna för hur du bygger upp och tar hand om, dina sociala relationer så att de gagnar dig som mest.

Med god psykisk hälsa menas att man känner att man bra. Man mår bra i sig själv och trivs i sitt sociala nätverk. Det betyder också att man är välfungerande som individ.

Att bygga starkare, bredare sociala relationer kan hjälpa oss att känna oss gladare och mer tillfreds. Ett starkt nätverk av vänner och trygga relationer ger en känsla av säkerhet, men också meningsfullhet.

Relationer – varför? Svar: de är viktiga för vår psykiska hälsa

Människor är sociala djur sägs det och relationer är det som skapar känsla av tillhörighet och självvärde. Starka band till familj och vänner ger oss en plats att dela både våra vedermödor och livets glädjeämnen. De ger oss emotionellt stöd. De ger oss också möjlighet att själva vara ett stöd för andra, något som är mycket viktigt för det psykiska välbefinnandet.

Psykiskt välmående smittar av sig på dina vänner. Mår du bra, kommer dina vänner känna av det och få dem att må bättre – det är vetenskapligt bevisat. Att vara tillsammans gör att alla mår bättre.

Stärk de relationerna du har – och skapa nya

Att bygga upp dina relationer innebär:

  • Att stärka banden till de som står dig nära, som familj och nära vänner.
  • Att bygga ut ditt nätverk av vänner och skapa fler relationer.

Några konkreta tips

  • Ta tid varje dag med din familj. Kanske en fast familjetid varje dag.
  • Ordna träffar med vänner du inte ser så ofta.
  • Stäng av tv:n och lägg undan datorn. Lek med barnen istället, prata med dem. Intressera dig och ställ frågor. Berätta, läs högt för varandra eller tillsammans.
  • Håll kontakter levande genom att ringa dina vänner regelbundet.
  • Prata med nya människor du stöter ihop med. Var nyfiken.
  • Luncha en och en med dina kollegor istället för i grupp. Det gör lättare att komma varandra lite närmare.
  • Besök vänner som är ensamma eller behöver hjälp.
  • Ta ett deltidsjobb som volontär, gå med i en förening, för att möta helt nya ansikten.
  • Utnyttja tekniken. Skype, Facetime och appar som påminner om födelsedagar, visar var dina vänner är på en karta, påminner om att kontakta dem. Håll kontakten även om ni bor långt ifrån varandra eller inte har naturliga beröringspunkter i vardagen.

Kontakt och tidsbokning

Ring 08-684 41 444 Boka direkt Öppna ett kontaktformulär

Fler steg du kan ta för att öka ditt välmående

Att förbättra ditt sociala nätverk är ett av fem evidensbaserade steg du kan ta för att stärka din psykiska hälsa.

Läs om de andra stegen:

Faktagranskat den 11 sept 2016, av Ysse Berntsson, Socialpedagog.