mindfulnesskurs mbsr björn granberg

Mindfulnesskurs, 8-veckors morgon- eller kvällsprogram

Mindfulnesskurs på morgonen eller kvällen. Träna upp din förmåga att vara närvarande. Reducera din stress. Lär dig meditation och grunda en vana att meditera. Vi arbetar framför allt med övningar.

Två kurser startar samma vecka. Den ena går tisdagsmorgnar 0700 – 0830 och den andra går onsdagkvällar 18.00-19.00. Välj det program som passar dig bäst.

Kursstarter är tisdag 26 sept respektive onsdag 27 sept.

Kursen passar alla som vill få en grundläggande introduktion i meditation som ett sätt finna mer balans och glädje i livet. Den har en betoning på stresshantering med en grundläggande utformning anpassad för dig som känner att du inte riktigt hinner med livet och kommit till en punkt där du vill lära dig hantera och bemöta stress av olika slag. Du kanske har symtom som oro, trötthet eller har börjat få svårt att kontrollera din ilska.

Programmet följer de vetenskapligt utformade riktlinjerna för Mindfulness MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) som utformats av John Kabat Zinn, Mark Williams med flera.

Kursens syfte

  • Att du stärker din kapacitet att skapa balans och lugn omkring dig för en ökad känsla av kontroll i ditt liv.
  • Att du ökar din förmåga att möta motgångar och att hantera ofrivilliga förändringar med större lätthet.
  • Att du lär dig metoder att hantera stress och hur du kan förebygga och bättre klara av situationer som lätt framkallar stress.
  • Att du lär dig använda din kropp och din andning för att aktivt påverka hur du mår i stunden och din hälsa på lång sikt.

Upplägg och innehåll

Kurserna går en gång i veckan med en heldag (en söndag) efter fjärde kurstillfället. Tiden under varje kurstillfälle utnyttjas väl och varje tillfälle viktigt för att du ska få tid och möjlighet att träna på, för dig kanske helt nya metoder för att nå ett lugnare sinnestillstånd. Att prioritera kurstillfällena är alltså bra, men också att du försöker ge dig en kort stunds andrum mellan kurstillfället och den värld du kommer ifrån och ska till innan och efter tillfällena.

Mellan kurstillfällena kommer du göra uppgifter eller övningar som tar ca 30 min per dag att utföra. Dessa uppgifter och övningar är kanske det som är allra viktigast med kursen, eftersom det är dem som lägger grunden att du börjar skapa en varaktig och positiv livsstilsförändring.

Utöver de gemensamma övningarna kommer du också få individuell återkoppling.

”Mindfulness är inte mycket mer än att vara närvarande för vad som sker utan att önska att det var annorlunda. Det vill säga njuta av det som är fint utan att sörja när det förändras (vilket det kommer att göra) och att vara med det obekväma utan rädsla för att det kommer att förbli så (vilket det inte kommer).”

Kursmaterial

Över tre timmar guidade meditationer på svenska ingår i kursavgiften.

Ett kompendium med fakta, övningar och uppgifter.

Boken Vart du än går är du där: medveten närvaro i vardagen av Jon Kabat-Zinn. Boken är en handledning i konsten att meditera och hur man lära känna sig själv att bli mer vaken för det som sker just nu. Både för det som sker inom dig själv, det som sker i din närhet och den större omvärlden. Lyssna på en intervju med Jon Kabat Zinn på vår sida om Mindfulness.

Kursledare

Björn Granberg, Co-founder Dininsida

Björn Granberg, kursledare.

Kursen leds av Björn Granberg, utbildad mindfulnessinstruktör. Björn har hållit kurser i stresshantering sedan början av 1990-talet och är en av grundarna till Dininsida.

Fakta om denna Mindfulnesskurs

Tider: Se nedan.
Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs.
Plats: Dininsida, Stortorget 3 i Stockholm.
Max antal deltagare: 15.
Ordinarie kurspris: Privatpersoner 5.200 kr. Företag 7.200 kr.  I priset ingår kursmaterial. Betalning via faktura efter första kurstillfället. Pris inklusive moms.
Earlybird: 500 kr kontant avdrag på ordinarie pris om du gör din anmälan före sista Juli. 250 kr kontant avdrag om du anmäler dig före 15 augusti.
Stora rabatten: 700 kr kontant avdrag på ordinarie pris om du gör en bindande anmälan senast den sista augusti. Bindande anmälan görs genom att Swisha in en förhandsbetalning om 500kr till 0733-427830 (senast den 31 aug). Skriv samma namn på betalningen som i anmälningsformuläret nedan och bocka för rutan ”Stora rabatten”.

Gör kursanmälan här

Anmälan till bägge kurserna sker i nedanstående formulär (klicka i den gröna listen).

Visa anmälningsformulär

Datum och tider Mindfulnesskurs morgon (Tisdagar)

Lägg i kalender:  kalenderfil MBSR morgon hösten 2017 (4 nedladdningar)

  • 1:a Tisdag 26 sep 07.00-08.30
  • 2:a Tisdag 3 okt  07.00-08.30
  • 3:a Tisdag 10 okt 07.00-08.30
  • 4:a Tisdag 17 okt 07.00-08.30
  • Söndag 22 okt 09.30-16.00
  • 5:e Tisdag 24 okt 07.00-08.30
  • 6:a Tisdag 31 okt 07.00-08.30
  • 7:a Tisdag 7 nov 07.00-08.30
  • 8:e Tisdag 14 nov 07.00-08.30

Datum och tider för Mindfulnesskurs kväll (Onsdagar)

Lägg i kalender:  kalenderfil MBSR kväll hösten 2017 (3 nedladdningar)

  • 1:a Onsdag 27 sep 18.00-19.30
  • 2:a Onsdag 4 okt 18.00-19.30
  • 3:a Onsdag 11 okt 18.00-19.30
  • 4:a Onsdag 18 okt 18.00-19.30
  • Söndag 22 okt 09.30-16.00
  • 5:e Onsdag 25 okt 18.00-19.30
  • 6:a Onsdag 1 nov 18.00-19.30
  • 7:a Onsdag 8 nov 18.00-19.30
  • 8:e Onsdag 15 nov 18.00-19.30