Laddar kurser

« All Events

Mindfulnesskurs MBCT – Start måndag 5 feb 2018

5 Feb 2018 kl 18:00 - 26 Mar 2018 kl 19:30

|Återkommande kurs (Se alla)

One event on 12 Feb 2018 at 6:00pm

One event on 19 Feb 2018 at 6:00pm

One event on 26 Feb 2018 at 6:00pm

One event on 4 Mar 2018 at 10:00

One event on 5 Mar 2018 at 6:00pm

One event on 12 Mar 2018 at 6:00pm

One event on 19 Mar 2018 at 6:00pm

One event on 26 Mar 2018 at 6:00pm

- 4500Kr
mindfulnesskurs lev här och nu i stockholm

Mindfulness är ett sätt att vara närvarande med sig själv och det som händer runt omkring. Beroende på var du är när du börjar träna dig i att vara mindful, kan du förändra din värld utan att till synes förändra någonting. 

Nytt lägre pris! Vi har sänkt priset på denna kurs från 5200 kr till 4500kr

Kursdag: Måndagar 18-19.30

Kursen är grundläggande och passar alla som vill finna mer balans i livet. Betoningen i denna kurs kommer ligga dels på hantering av orostankar och dels på stresshantering. Syftet är ge verktyg så att du kan skapa ett lugnare liv både för dig själv och de omkring dig. Den grundläggande utformningen är anpassad för dig som lätt dras med i negativa tankar och oro (MBCT-delen) men också stresshantering (MBSR-delen).

Men man behöver inte ha några problem med oro, stress i vardagen. sömnproblem eller något annat. Du kan gå kursen bara för att få en påminnelse om det du kanske redan vet – vikten av att ta det lugnt och hur mycket lättare det är att leva då – eller kanske vill du få en introduktion till meditation och ett lugnare förhållningssätt till dig själv. I vilket fall, så är du välkommen!

Som kursledare får jag då och då frågan om man inte blir långsammare i huvudet av mindfulness. Så är inte alls fallet, tvärtom: Konstant stress sliter oerhört på psyket, medan mindfulness och en mer närvarande attityd för mig själv inneburit att jag (oftast) har det lugnt och stilla på insidan medan jag fortfarande är lika snabbfotad i min vardag.

Denna mindfulnesskurs följer riktlinjerna för Mindfulness så som de utformats av John Kabat Zinn, Mark Williams med flera.

Mindfulnesskursens syfte

  • Att du stärker din kapacitet att skapa balans och lugn omkring dig för en ökad känsla av kontroll i ditt liv.
  • Att du ökar din förmåga att möta motgångar och att hantera ofrivilliga förändringar med större lätthet.
  • Att du lär dig sätt att ta kontroll över och minska oro och negativa tankar.
  • Att du lär dig metoder att hantera stress och hur du kan förebygga och bättre klara av situationer som lätt framkallar stress.
  • Att du lär dig använda din kropp och din andning för att aktivt påverka hur du mår i stunden och din hälsa på lång sikt.

Upplägg och innehåll

Kursen går en onsdagkväll i veckan under åtta veckor med en heldag söndag den 22 oktober efter fjärde kurstillfället. Under varje kurstillfälle tränar vi på olika väl beprövade metoder för att nå ett lugnare sinnestillstånd. Efter en introduktion kommer du få veckoscheman med övningar du kan göra i vardagen.

Under kurstillfällena kommer vi att träna bland annat på sittande meditation, kroppskanning, mindful stretchning, andningskontroll och en del andra praktiska övningar. Nivån är som sagt grundläggande men anpassas efter gruppens behov och enskilda kursdeltagare. Skulle du vara helt novis behöver du inte känna någon oro. Du kommer bli väl omhändertagen.

Mellan kurstillfällena kommer du få uppgifter och övningar som tar upp till 30 min per dag att utföra. Dessa uppgifter är det allra viktigaste under kursen. Det är de övningarna som lägger grunden till de vanor som gör att du börjar skapa en egen personlig varaktig och positiv livsstilsförändring.

”Mindfulness är inte mycket mer än att vara närvarande för vad som sker utan att önska att det var annorlunda. Det vill säga njuta av det som är fint utan att sörja när det förändras (vilket det kommer att göra) och att vara med det obekväma utan rädsla för att det kommer att förbli så (vilket det inte kommer).”

Kursmaterial

Över tre timmar guidade meditationer på svenska ingår i kursavgiften.

Ett kompendium med fakta, övningar och uppgifter.

Boken Vart du än går är du där: medveten närvaro i vardagen av Jon Kabat-Zinn. Boken är en handledning i konsten att meditera och hur man lära känna sig själv att bli mer vaken för det som sker just nu. Både för det som sker inom dig själv, det som sker i din närhet och den större omvärlden. Lyssna på en intervju med Jon Kabat Zinn på vår sida om Mindfulness.

Kursledare

Kursen leds av Björn Granberg och Kristina Pettersson. Björn är utbildad mindfulnessinstruktör och har haft kurser i stresshantering sedan början av 1990-talet. Kristina har lång erfarenhet av att hålla kurser i Mindfulness bland annat för mindfulnessintruktörer.

Fakta om denna Mindfulnesskurs

Tider: Start 5 Februari 2018. Kursen går åtta måndagar i följd med en heldag söndag 4:e mars (10-17).
Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs.
Plats: Dininsida, Stortorget 3 i Stockholm.
Antal deltagare: Minst 6 max 15.
Ordinarie kurspris: Privatpersoner 5.200 kr. Företag 7.200 kr.  I priset ingår kursmaterial. Betalning via faktura efter första kurstillfället. Pris inklusive moms.
Earlybirdpris: Anmäl dig före 5 jan 2018 och få 20% rabatt.

Gör kursanmälan här

Anmälan sker i nedanstående formulär. Platser kvar: 11

Mindfulnesskurs2018

  • Om du har en kod. Fyll i den här

Detaljer

Börjar:
5 Feb 2018 kl 18:00
Slutar:
26 Mar 2018 kl 19:30
Pris:
4500Kr
kurs kategorier:
,

Arrangör

Björn Granberg
Telefon:
0733-427830
E-post:
bjorn@dininsida.se

Plats

Dininsida psykoterapi
Stortorget 3, 1tr.
Stockholm,111 29Sverige