Feelbadlitteeratur

Vårt behov av feelbadlitteratur

ca 3 min

Vilka böcker läser du helst? Vardagsskildrande diskbänksrealism (feelbadlitteratur) eller putslustiga trivselberättelser (feelgoodlitteratur)?

En dryg vecka efter bokmässan i Göteborg funderar jag fortfarande över vårt behov av diskbänksrealism, slentrian och deppighet. Jag var på ett seminarium med titeln ”Den nödvändiga feelbadlitteraturen”.

På scenen högläste författarna Kristofer Ahlström och Stefan Lindberg ur sina nya böcker. Det var anspända scener med förtätad stämning, där uppgivenhet blandas med vanmakt, sömnlöshet med drömlöshet. Scener som helt klart spred en olustkänsla över rummet, som fick oss i publiken att minnas egna klaustrofobiska stunder.

Exempel på feelbadlitteratur

Kristofer Ahlströms bok Ett liv för lite handlar om ett syskonpar och deras liv från 1950-talet och fram till millenieskiftet. Brodern lider av psykisk ohälsa och oroar sig allt mer för världens tillstånd. Systern Caroline försöker men kan inte skydda honom från att glida allt djupare ner i sin psykiska sjukdom.

Stefan Lindbergs bok Du vet väl om att du är värdefull utspelar sig en kvävande liten småstad där människor inte tror sig kunna påverka sin livsbana och ta sig därifrån. Huvudpersonen Malin vill ut i livet men sitter fast i stadens fördomar och lågt ställda förväntningar. Hon har också för många att ta hand om; sin arbetsskadade mamma och Mårten som är fixerad vid fornlämningar och folkmord. Stefan Lindberg sammanfattar klockrent det tröstlösa liv de lever med ”Man träffar någon. Det blir barn. Och sen blir det kräftskiva.”

Jag har inte läst någon av böckerna. Ännu. De har båda fått bra recensioner så de står högt på min läslista. Det är framför allt fenomenet jag är intresserad av.

Skarp kontrast till feelgoodlitteraturen

Behöver vi feelbadlitteratur, och vilken funktion fyller den i så fall? Kristofer Ahlströms och Stefan Lindbergs böcker står i skarp kontrast till den feelgoodlitteratur som svämmat över marknaden på sista tiden. Och som man också kan argumentera att vi är i stort behov av.

Bokmässans längsta kö gick inte till biljettkassan utanför Svenska mässan i Göteborg utan den ringlade sig sakta inne på mässgolvet fram till Fredrik Backmans signeringshörna. En bättre representant för den nya myspys-goda feelgoodlitteraturen finns knappt att uppbringa. Det var han som presenterade oss för Ove i den roligt tänkvärda boken En man som heter Ove, och han har hunnit skriva ytterligare två böcker efter det, Min mormor hälsar och säger förlåt samt Britt-Marie var här.

Men Fredrik Backman är långt ifrån ensam författare i genren feelgoodlitteratur.  Här återfinns även Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson,

Ödesgudinnan på Salong D’amour av Anna Jansson,

Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp av Romain Puértolas

Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith med flera.

Muntration eller gravallvar?

Så muntration eller allvar, vad vill du helst ha av din kvällslektyr? Krister Ahlström och Stefan Lindberg har valt sida, de tycker att vår samtid präglas av oroväckande klämkäckhet. De har hellre lågt ställda förväntningar och slipper bli besvikna än att tar ut glädjen i förskott och sedan får sina förhoppningar grusade. De vill odla sitt allvar. Krister Ahlström till och med presenterar sig som feelbadkonnässör.

– Det finns inte något som skapar sådan känsla av utanförskap som glädje och humor som man själv inte kan dela.

Han menar att man inte heller kan presentera något som roligt i förväg, såsom dagens feelgoodlitteratur presenteras. Det är ju upp till betraktaren att bedöma det.

– Vi verkar i en cynisk bransch, jag själv lever i ett ironiskt tillstånd. Därför tillåter jag mig att vara allvarlig i skrivandet.

Stefan Lindberg menar att feelbadlitteraturen verkligen har sin funktion.

– Det behövs en botten för att livet inte ska bli en falsk musikal.

Han menar att vi ska sluta skriva, twittra, tala och börja lyssna istället

– Folk söker ett allvar.

0 Kommentarer

Kommentera

Ställ en fråga, kritisera eller dela med dig av dina erfarenheter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *