Kvinna i soffa i Brevterapi

Brevterapi välmående på nytt sätt

ca 4 min

Vill du pröva brevterapi istället för att prata? Behöver du utrymme för eftertänksamhet och reflekterande? DinInsida är en av de första psykoterapimottagningarna i Sverige att erbjuda brevterapi. Välmående på ett nytt sätt!

Sångerskan Amanda Jensen sa häromkvällen i tv-programmet Så mycket bättre: ”Jag har skrivit några glada låtar men det har alltid varit lättare för mig att skriva ledsna låtar. Det har varit min terapi. Att dra ut saker ur mig själv och sedan må bättre för att jag kan se att det ligger där.”

Skrivandets välgörande effekt på trassliga känslor och grumliga tankar har fått DinInsida att erbjuda brevterapi. En terapiform där klient och terapeut brevväxlar utifrån en frågeställning eller ett problem.

Brevterapi är en etablerad metod i både Storbritannien och USA som ännu är i sin linda i Sverige.

– Man kan få ut väldigt mycket av en brevväxling eftersom det ger utrymme för ett mer eftertänksamt reflekterande. Du kan umgås med din fråga och ditt svar på ett helt nytt sätt eftersom den finns kvar i skriven form, säger samtalsterapeuten Karin Holgersson som är ansvarig för brevterapin.

Karin har arbetat på Nationella hjälplinjen i över elva år och svarat på frågor såväl muntligen som skriftligen om alla sorters problem inom psykologi.

– Jag har erfarenhet av väldigt många olika sorters frågor. När folk är i kris har de också en stor tillit, de pratar och frågar mer pang på.

Vissa saker är lättare att uttrycka i skrift

Karin Holgersson brevterapi välmående

Karin Holgersson har 11 års erfarenhet från Nationella Hjälplinjen där hon arbetat som brev- och samtalsterapeut.

Sms:ande och ökat datoranvändande har gjort oss mer bekväma med att uttrycka oss i skrift.

Brevterapi kan också vara en bra metod för människor som inte alltid har så lätt att prata i grupp eller helt enkelt hellre uttrycker sig i skrift.

I brevterapin kan man ställa en enda fråga och få ett svar, men oftast kommer terapeuten och klienten överens om fem till tio brevväxlingar för att hinna gå till botten med problemet.

Korrespondensen sker via en tjänst på internet som krypterar breven för att garantera klienten sekretess, men Dininsida erbjuder även gammaldags brevväxling med ordinarie postgång.

– Det finns så klart både för- och nackdelar med att inte träffas, säger Karin Holgersson. Som terapeut har man inte tillgång till det som sägs med gester, ansiktsuttryck och tonation.

Å andra sidan brukar klienten känna sig tryggare eftersom han eller hon kommunicerar från sin trygga hemmiljö och kan vara mer öppenhjärtig just för att man känner en högre grad av anonymisering.

Att skriva för välmående är bevisat effektivt

Då brevterapi är en relativt ny metod finns det knappt någon forskning på området, men det finns desto fler studier om skrivandets effekter rent allmänt.

Det finns bland annat något som kallas för Bridget Jones-effekten, där forskare har sett att skrivande för sin egen skull, i till exempel dagboksform, kan hjälpa oss att komma över känslomässig upprördhet och få oss att slappna av och känna oss mer tillfredställda.

Fenomenet är döpt efter den brittiska boken Bridget Jones dagbok av Helen Fielding från 1996, och refererar till den lätthet man kan uppleva efter att man uttryckt sina känslor i dagboksform.

Den som forskat mest på skrivandets effekter på välmåendet är James W Pennebaker vid Universitet i Texas. Han säger att de som deltar i känslomässigt skrivande rapporterar att de allmänt sett känner sig mer positiva efter övningen.

Men han avråder svårt traumatiserade individer från att ägna sig åt terapeutiskt skrivande eftersom de då kan återkalla händelserna och återuppleva smärtan.

Bearbeta och hela trauma genom att skriva

Poeten Bruce Weigl menar dock att skrivande, framför allt i kombination med olika former av terapi, kan få människor att komma till rätta med traumatiska upplevelser från till exempel krig.

Weigl, som själv är vietnamveteran, säger att ”Det hjälper dig att externalisera saker och ge det en form”. På så sätt kan du börja äga information så att du kontrollerar den, istället för tvärtom: att informationen kontrollerar dig.

Med andra ord precis det som Amanda Jensen menade: att lägga information utanför sig själv, avhända sig den, gör att man kan börja må bättre igen. Med eller utan hjälp av terapeut.

Det vita pappret är en fantastisk spegel av vilka vi är bortom de vi tror att vi är. Skrivandet hjälper oss att få kontakt med större frihet och ett liv som är värt att leva. Det enkla i att göra någonting meningsfullt med hjälp av ord kan ge oss stor glädje.

Så uttrycker sig författaren och poeten Caryn Mirriam-Goldberg som också är grundaren av Tranformative Language Arts. Och det säger ju en hel del!

0 Kommentarer

Kommentera

Ställ en fråga, kritisera eller dela med dig av dina erfarenheter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *